Ametist Azordegan – Exklusiv Intervju

10 december 2010

Ametist kan inte beskrivas som något annat än en eldsjäl inom svensk hiphop-journalisitik. Det faktum att hon hjälpt många på vägen till stjärnstatus känns idag nästan överflödigt att ta upp. Men vägen till den plats hon står på nu har inte varit lätt, precis som många andra i liknande situationer idag så har hon fått kämpa hårt för att nå sitt mål. Vägen har gått genom medieprogrammet på gymnasienivå, diverse praktikantjobb, fria tv-kanalen i Stockholm och till slut en journalistikutbildning kryddat med en del tjuvknep och rackartyg. På vägen har hon haft nöjet att jobba med t.ex. Per Sinding-Larsen, som idag är en av hennes vänner och även ses han som en mentor.

Via praktikantjobb på SVT hamnade Ametist tillslut på Metropol 93,8 och inriktningen för programmet ”En Kärleksattack På Svensk Hip Hop” kom ursprungligen från en lång MySpace-session, som jag tror många av oss har haft. Ni vet, när man sitter och klickar vidare från artist till artist och hör en massa bra, och en massa dålig, musik. I den stunden gick det upp för Ametist att svensk hip hop inte får den uppmärksamhet som den förtjänar och det föll naturligt att göra sitt program om detta.

Idag, fyra år efter första sändningen, har Ametist och programmet uppnått en enorm status inom genren. Stundtals har det enligt lyssnarsiffror varit det största mediala forumet för hip hop i Sverige. Programmet började som en förinspelad entimmes-show och har efter hand utvecklats till vad det är idag, en tvåtimmars livesändning varje fredag. Vem som bär ansvaret för framgången är ju självskrivet egentligen, för hade det inte varit för Ametists brinnande intresse så hade vi heller inte lyssnat med någon särskild spänning. Men som så mycket annat så kommer det med ett pris, i detta fall väldigt hårt jobb.

Vilka förberedelser finns för en lyckad fredags-sändning?
Jag lyssnar på massor av musik, väljer ut vad som ska spelas i programmet och bokar artister. Allt är väldigt tidskrävande, för när vi valt musiken som ska spelas så ska den göras om i rätt format, ljudnivån ska ställas in, den ska in i systemet och sen ska gästerna bokas. Det tar nästan en hel vecka att få ihop material till två bra, och kvalitativa timmar varje fredag. När gästen har bokats är det dags för research för att ta få med det mest intressanta hos personen. I vissa fall ger jag artisterna hemläxor, att till exempel ta med sig ett ämne de själv vill diskutera. Är det nya artister tar detta jättemycket tid. Ingenting ska få lämnas till slumpen. Vi gör i de flesta fall förintervjuer med gästerna för att testa ämnen. Sen ska artisterna komma i tid också.

Hur ser en bokning ut idag, och hur har den förändrats de senaste 4 åren?
Tidigt fick vi jobba mycket hårdare för att ta reda på ny musik, för att veta vad som händer och hålla koll på arenan. Idag känner folk till mig och framför allt programmet och på så vis har jag ett enormt flöde med ny musik och information som kommer till mig främst via mail. Det gäller allt från nyheter, musikvideor, DJ’s, producenter och artister som vill uppmärksamma deras material. Jag har 2 privata mailboxar, en SR mail, en program-mail, en facebook-mail och 3 facebook-sidor, där folk postar och skickar saker. Sen har jag lite communitys som jag själv söker mig till eftersom jag ändå inte kan lita på att allt kommer till mig. Detta resulterar allt som oftast i dåligt samvete då jag omöjligt kan ta mig an allt detta, vi måste helt enkelt beta av efter hand. Sen handlar ju programmet om att släppa fram nya artister också, då är det bra att ha en sådan som Eye N’I, min producent, bredvid mig att bolla idéer med. För det jobbet är nästan det största och mest tidskrävande. Men själva bokningarna och det tekniska, det gör jag själv. Utöver detta så är en viktig punkt, och ett krav jag satt upp själv, att min personliga smak och tycke aldrig får styra bokningarna eller vilka låtar som ska spelas i programmet. Det hade varit att göra ett regelrätt fel. Vi är ute efter kvalité, efterfrågan och definitivt bredd.

Vad är dina producenters roll i programmet?
Jag har haft olika producenter under tidens gång. Jag började med David Silva som bland annat har jobbat med Mats Nileskär innan och därefter Nougie, från det gamla hip hop kollektivet Greenhouse FX och programledare för P3 Rytm, och nu Eye N’I. Dom hade lika olika bakgrunder och därför olika områden expertis. David var journalist i grunden och var bra medhjälp vid formulering av frågor och intervjuteknik. EyeN’ I har själv länge varit en del av hiphopkulturen och jag bollar mycket idéer med honom. Jag hör en låt eller skiva och frågar honom om artisten eller stilen och han spinna loss och dela med sig av väldigt mycket bra information. Han är en fantastisk källa. Han kan även bistå vid val av musik.

Metropol är en förhållandevis liten kanal, rent av lokal. Har det funnits några tankar eller erbjudanden att ta det till något större?
Nej, snarare att det har funnits planer på att ta mig till P3 och att jag där ska göra musikprogram om svensk hip hop, men då ha internationell hip hop med också. Men vi märker ju vad P3 gör nu med dessa genre-programmen, jag tänker då på P3 Hip Hop’s nerläggning, och mitt program är egentligen smalare än deras. Men En Kärleksattack På Svensk Hip Hop är idag det mest besökta programmet på Metropols hemsida, till och med större än morgonprogrammet. När Organismen var fokusgäst för ungefär ett år sen så knäckte han besökarantalet på hela Metropols hemsida för alla program tillsammans, och det säger ju kanske hur stor genren är egentligen. Dessutom har vi varit landets största hip hop program på radio med lyssnare i hela landet, så dom som vill lyssna, dom gör det ändå. Dom hittar hit, och därför ser jag heller ingen anledning att flytta det. Folk lyssnar dessutom inte så ofta på vanlig radio längre, utan det är just webbradion som används och där finns vi. Jättemånga lyssnar via datorn eller mobilen, och en hel del lyssnar ”on-demand” – alltså i efterhand på hemsidan. Radioanvändning har förändrats.