Om man som vi på Streetfashion har ens det minsta intresse i sneakers och streetwear och är bosatt i vårt avlånga land, är det nog fullständigt omöjligt att inte känna till SNS. Den eminenta butikskedjan firar jubileum i år och vi tog tillfället i akt att prata med Peter om detta och SNS i allmänhet – varsågod och läs!
Goddag Peter, hoppas allt är bra med dig! I år är det 10-års jubileum för Sneakersnstuff – hur känns det?
Allt är bra med mig. 10 år. Sick, känns som om det var igår jag och Erik stod och målade den första butiken på Åsögatan.
Under årens lopp har ni hunnit med mycket, inte minst en del collabs med några av de största skomärkena i världen – vilka av alla dessa har stuckit ut som favoriter för din del?
Alla har betytt en hel del, första collabon med Puma och första rundan med New Balance var alla skor som verkligen hjälpte till att sätta SNS på kartan. Våra första NB’s kostar idag mer än ett par OG Air Jordan 1 i Japan, det känns lite konstigt. Om jag ska välja en enda av alla collabs vi gjort så blir det nog Adidas ZX 450 SNS. Mest för att vi tilldelades bokstaven S i deras AZX-alfabet – Den bokstaven var allra hetast och Adidas tog mig och Erik åt sidan när vi var i Tyskland och förklarade för oss hur många det var som kommer att bli ledsna över att vi fick just bokstaven S. Vi var och är larvigt stolta över att få reppa bokstaven S. Det finns ju en och annan butik som börjar på S. Det kändes som ett ordentligt kvitto på att vi verkligen är en av världens främsta sneakerbutiker. Även om jag själv kanske alltid tyckt det (skratt) så är det ändå skönt att ett stort märke som Adidas ger oss cred.
Samarbetena med Adidas och Tretorn är senast ut, vi lyfter på hatten för ett riktigt snyggt genomfört arbete – Vad ligger i framtiden härnäst när det kommer till collabs?
Tack och bock, nu närmast – den 25 september släpper vi vårt samarbete med Lacoste, vi har designat en och så har vi tagit in Jonas Wiehager och låtit honom designa en version av tennisskon René Lacoste, en klassiker från 1963. (Läs lite mer om detta i vår tidigare postning /Red.) Vi har ett gäng olika projekt på gång. Jag kan inte nämna alla tror jag men jag kan berätta att i november firar Reebok Pump 20 år, SNS är en av 20 utvalda i butiker som har fått designa en sko för detta jubileum. Det kommer även SNS-collabs med Saucony, Puma, New Balance, Converse, Kangol, Denim Demon plus nån till.
Finns det en drömsko eller ett drömmärke att få göra collab med?
Fick den frågan för ett gäng år sen när Johan Wirfält intervjuvade mig för boken Trainers, har för mig att jag sa Nike Air Flow då och den skulle fortfarande vara en dröm att få göra. Nike överhuvudtaget. Vi får se, det kanske kommer nåt någon gång.
En nästintill oändlig mängd sneakers har hunnit passera genom era butiker sedan starten – vilka har varit några av dina favoriter?
Alla styles som vi fulimporterade till vår första butik. Skor som vi verkligen jagade rätt på i och runt omkring New York. Skor som vi köpte i Brooklyn sålde vi tillbaka till Brooklyn en vecka senare för tredubbla priset haha. New Yorkers gillar inte röra på sig för mycket hehe. Kommer ihåg när jag och Martin(SNS) var uppe på 125th street. Jag hade på mig ett par NB 577 SNS Peter, Martin hade på sig ett par NB 574 Josh Wisdumb som fanns på varenda Footlocker då, och en kille i en sneakerbutik kom fram till oss, som dom alltid gör om man har något speciellt på fötterna, och frågade Martin ”Where’d you get those?, aaah man, we never get stuff like that up here!”. Martin och jag pekade rakt över gatan och sa att dom finns på Footlocker haha.
Finns det något släpp som du verkligen velat ha hand om men inte fått?
Absolut, förr var det mycket som aldrig dök upp i Norden men nu så har vi fått absolut högsta status hos alla märken vilket gör att det väldigt sällan eller aldrig som något superhett inte kommer till SNS
Det finns en tydlig underton av besatthet från gedigna sneakersamlare, samtidigt som det är slit-och-släng status på kicksen för många andra – Har du någonsin själv varit nere i träsket riktigt hårt?
Jag är ganska långt ner i sneakerträsket…
Sneakersnstuff har butiker i Malmö och Stockholm, men Göteborg får vara utan. Under tre månader i 2005 hade ni dock ett litet gästspel här – gav erfarenheten avsmak eller finns det andra anledningar till varför Göteborg fortfarande saknar en butik i er regi?
Hann aldrig besöka den lilla pop-upbutiken, den drevs inte av oss. Man ska aldrig säga aldrig, GBG vore väl egentligen ett smartare val att ha sin andra butik på men det blev Malmö av lite olika anledningar.
Hur går det annars för butikerna? Och hur fungerar det med café i butiken – ingen rädsla för klumpiga kunder som kan spilla ner de nya Air Maxim’sen?
Det rullar på, vi överlever till skillnad från många andra. inte orolig för klumpiga kunder mer orolig för min hälsa, Oreo Milkshakes är ganska allvarliga saker.
Tack för din tid Peter och lycka till i framtiden – vi ser fram emot minst 10 år till av briljanta sneakers och butiker!
Det är jag som ska tacka!
Om Sneakersnstuff och Peter
Sneakersnstuff, ofta förkortat SNS, är en av de mest inflytelserika aktörerna på den globala sneaker-marknaden. Grundat 1999 i Stockholm av Erik Fagerlind och Peter Jansson, har SNS vuxit från en liten butik till ett internationellt varumärke med butiker i flera länder. SNS har blivit känt för sina unika samarbeten med stora märken som Adidas, Nike och Converse, samt för att vara en pionjär inom sneaker-kulturen.
Peters Roll och Vision
Peter, tillsammans med sin affärspartner Erik, har spelat en avgörande roll i SNS framgångar. Genom deras vision och passion för sneakers har de inte bara skapat en framgångsrik affär, utan också en plattform där sneaker-entusiaster från hela världen kan sammanstråla.
Påverkan på Sneaker-kulturen
SNS har under årens lopp haft en betydande inverkan på sneaker-kulturen, både i Sverige och internationellt. De har varit ledande i att sätta trender, lansera exklusiva kollektioner och skapa evenemang som förenar communityn.
Alternativa Källor för Information
För de som är intresserade av att lära sig mer om Peter, SNS och deras bidrag till sneaker-världen, finns det andra källor att utforska. Vi rekommenderar att läsa befintliga intervjuer och artiklar om SNS för att få en djupare förståelse för deras arbete och inflytande.
Avslutande Ord
Det är med djup besvikelse vi meddelar förlusten av vår intervju med Peter från SNS. Vi hoppas att våra läsare ändå kan hitta värde i andra tillgängliga resurser och att de fortsätter att utforska och uppskatta den dynamiska och ständigt växande världen av sneakers och streetwear.